Ben je benieuwd wat je allemaal kan doen bij de CoderDojo? Of wil je juist even even kijken waar je kan beginnen? Dan ben je hier op de juiste pagina!
Hier staan de opdrachten welke je kan doen op de CoderDojo KopGroep. Klik op de logo’s om naar de juiste sectie op de pagina te gaan, zodat je direct aan de slag kan!

leerpaden programmeren

Je wilt leren programmeren, maar waar begin je dan… Dat is een vraag waar veel ninja’s mee worstelen.
Want je wil natuurlijk je eigen game maken en het liefste zo snel mogelijk! Want dat is cool!
Om je een beetje op weg te helpen staat hieronder een stappen plan.

Heb je nog nooit geprogrammeerd? Dan beginnen we bij de CoderDojo meestal met Scratch. Als je daarmee je eerste games succesvol gemaakt hebt, dan kun je een keuze maken voor Mblock (Blocky programmeertaal voor Arduino) voor stappen in de embedded wereld of voor MIT App Developer om je eerste mobiele game te maken voor Android. Je kan ook aan de slag met de Micro:bit waarmee je interactie met de echte wereld kan gaan opzoeken. Als je echte games wilt gaan ontwerpen op één of meerdere platformen dat is Gdevelop een geweldige keus.  Deze tweede stap zijn allemaal Drag&Drop of “blocky” programmeertalen, waarbij het programmeren met gewone code beperkt is. Als je die goed onder de knie hebt, dan ligt de weg open naar de gewone programmeertalen. 

Of wil je juist aan de slag op het internet, dan kun je het beste beginnen met HTML5!

Leerpad Scratch

Dus je wilt aan de slag met Scratch? Super!! Bij CoderDojo KopGroep hebben we ook een handige stickerkaart

Daarop kun je alle opdrachten in een keer zien. Hieronder staan van beginner (level 1)  tot expert (level 5) alle stappen voor je klaar. Klik op de stap op de bijbehorende PDF te openen en je kunt direct aan de slag op de website van Scratch.

Mocht je eerst een beetje willen oefenen met blocky programmeren dan kun je hier aan de slag met Minecraft besturen

Scratch level 1
Scratch level 2
Scratch level 3

Scratch level 4

Scratch level 5

Sprites!
Sprites

 

Verder staan er nog meer opdrachten op de website van de Raspberry Pi Foundation.

Hieronder vind je de meest gebruikte opdrachten bij onze CoderDojo, met de link naar de website van de Raspberry Pi Foundation.
Ook staat er een link naar het offline Scratch bestand (Scratch 3.0), zodat je direct in Scratch Desktop aan de slag kan.

Als laatste staan ook nog zip-bestanden die de gebruikte sprites (plaatjes) en offline Scratch (2.0 & 3.0) bestanden bevatten van de voltooide opdracht.
Dus mocht je echt helemaal vastzitten dan kun je deze gebruiken. 

Boot race
Clone wars
Maak je eigen wereld
Memory
Hersenkraker
Paint Box
Pratende Robot
Spokenjagers
Trefbal
Vang de stippen
Verdwaald in de ruimte

Fladderende papagaai

 

Muggenpatrouille

 

Op één Rij

Sneeuwballen gooien

Verder staan er natuurlijk nog veel meer mooie opdrachten projects.raspberrypi.org/nl-NL/ en er komen er steeds meer bij

Als je na het maken van de verschillende opdrachten helemaal klaar bent voor het ontwikkelen van een eigen game in Scratch, dan heeft Marloes ( bestuurslid bij CoderDojo Nederland & champion van CoderDojo Wommels) een geweldig Game Canvas gemaakt! 

Hierop vind je allemaal vragen die je helpen om te bedenken wat je met je game wilt doen. Succes!!

Leerpad Micro:Bit

Gaaf hé! Je wilt dus nu aan de slag gaan met de BBC Micro:Bit… Ook daar hebben we een geweldige stickerkaart voor.

Op deze stickerkaart staan net als bij Scratch alle opdrachten netjes bij elkaar van de beginners (Level 1) opdrachten tot een hele grote uitdaging (Level 5). Alle programma’s voor de Micro:Bit maak je online.

Veel plezier en maak een aantal mooie games op de Micro:bit, COOL!

Micro:bit Level 1

Micro:bit Level 2

         

Micro:bit Level 3

Micro:bit Level 4

Micro:bit Level 5

Leerpad Mblock

Dus je wilt verder met Robotica! Dan is Mblock de perfecte stap voor jouw. Je hebt de keuze uit 3 robots. We hebben de Fable, een robot die je zelf in elkaar kan klikken en natuurlijk kan programmeren. Dan hebben we de Leaphy, een kleine robot, die heel hard over de grond kan racen en Otto bot, de loop robot die kan dansen, zingen en lopen natuurlijk! Daarnaast is het kleinste slimme huis van Nederland te vinden bij onze CoderDojo! Ga zelf aan de slag met de Keyestudio IoT Smarthome en programmeer je eigen slimme huis bij ons. 

Ook voor deze stap hebben we een stickerkaart gemaakt! 

Succes!

Fable Opdrachten

Leaphy opdrachten

Otto Bot opdrachten

ESP32 Smart home

Bij de ESP smart home is alles reeds aangesloten en getest. HIER vind je een overzicht van alle sensoren, aansturingen en hun pinnummers. 

HTML & CSS

Dus je wilt je eigen website gaan maken!? Super cool! Want dan kun je van alles delen met iedereen die ook op het internet is…

Maar hoe pak je dat toch aan? Hieronder vind je links naar 3 niveaus. Deze opdrachten werken met Trinket. Daarvoor heb een eigen emailadres nodig. Maar je kunt deze opdrachten ook maken in WebTinq. Dan moet je via een mentor even toegevoegd worden aan ons account. 

  1. HTML & CSS voor beginners
  2. HTML & CSS een stapje verder
  3. HTML & CSS voor gevordenden

Met dank aan CoderDojo Leiden!

GDevelop

Hieronder vind je de opdrachten voor GDevelop!
GDevelop is echt een mooie volgende stap nadat je de opdrachten hebt gemaakt van Scratch. Je kunt er namelijk veel meer mee dan met Scratch en je kunt zelfs je eigen games exporteren naar HTML5, Android of IOS! Hoe tof is dat, jouw eigen game straks in de Game Store van Google.

 

 

 

 

 

 

TinkerCAD

Met TinkerCAD gaan we aan de slag met 3D ontwerpen, zoals het maken van je eigen beker of dobbelsteen. Aan het einde kun je zelfs je eigen Lego blokjes gaan maken, vet gaaf! 

Ook kunnen we met TinkerCAD onze eigen virtuele schakelingen maken en testen, zonder ook maar één weerstand zelf te hebben. Dit is echt de ideale manier om zelf schakelingen te maken en de Arduino te programmeren!

Ook bij deze opdrachten hebben we een handig stickervel gemaakt, dan kun je makkelijk bijhouden welke opdrachten te al allemaal gemaakt hebt. 
Heel veel plezier met deze opdrachten.

3D ontwerpen
Circuits - Arduino